Markkinoi kirjaasi
Onko kirjasi kirjoitettu, tarkistettu ja julkaistu painettuna kirjana tai e-kirjana? Viimeistään nyt alkaa kirjasi markkinointivaihe. Ilman markkinointia tuskin moni saa tietää kirjastasi, ja sinun tuleekin kiinnittää huomiota itseesi ja kirjaasi. Tähän on käytettävissäsi erilaisia keinoja ja toimenpiteitä!
Mikä on tavoitteesi?
Yksityiskohtainen luettelo tavoitteista, jotka haluat saavuttaa kirjasi julkaisulla, on erittäin tärkeä. Vasta sen jälkeen voit laatia konkreettisen markkinointikonseptin ajoituksineen ja markkinointitoimenpiteineen. Määrittele kirjasi markkinointitavoitteet mahdollisimman tarkasti ja jaa ne kokonais- ja osatavoitteisiin: Haluatko esimerkiksi suuren lukijakunnan vai mahdollisimman suuren palkkion? Haluatko päätyä bestseller-listalle vai onko unelmasi nähdä kirjasi kirjakaupassa? Mieti, mitä kohti pyrit ja mitä pienempiä tavoitteita sinun on saavutettava, jotta pääset näihin suurempiin päämääriin. Jos se auttaa sinua, käytä apuna konkreettisia lukuja, mutta pidä tavoitteet realistisina - varsinkin jos kyseessä on ensimmäinen kirjasi.
Tunne kohdeyleisösi! Viimeistään tässä vaiheessa suunnittelet kirjasi markkinointitoimenpiteet sen mukaan, kenen haluat lukevan kirjaasi. Rajaa kohderyhmäsi mahdollisimman tarkasti - yksityiskohtaiset ohjeet tähän löydät tästä blogiartikkelista. Päätä siis, kenelle haluat markkinointisi kohdistaa ja miten haluat puhutella tätä kohderyhmää. Mitä kiinnostuksen kohteita heillä tulisi olla, jotta kirjasi vetoaisi heihin, mikä on heille tyypillistä? Mitä enemmän voit kertoa kohderyhmästäsi, sitä parempi.
Hyvä kirja on tehokkain markkinointiväline kirjasi myynninedistämisessä.
Paraskaan markkinointi ei tee kirjastasi menestyksekästä, jos sen kansi tai käsikirjoitus on huonolaatuinen: sopimaton kansi, puutteellinen editointi tai kirjoitusvirheet kansitekstissä saavat jopa kaikkein sietokykyisimmän lukijakunnan pakenemaan. Vaikka aktiiviseen markkinointiin pitäisi ehdottomasti panostaa aikaa, pätee silti: jos kirjaasi luetaan ja siitä pidetään, lukijasi suosittelevat sitä muille. Suusta suuhun-markkinointi voi olla tässä suhteessa tehokkainta kirjamarkkinointia. Muista siis noudattaa kirjallesi tiettyä laatutasoa ja tehdä siitä houkutteleva - ammattimainen kustannustoimitus ja houkutteleva kansi voivat tehdä ihmeitä.
Kuitenkin myös muut yksityiskohdat auttavat varmistamaan, että kirjasi näyttää kokonaisuutena yhtenäiseltä ja ammattimaiselta: Kirjasi nimi tulee sopia kirjan genreen ja sen on vastattava kirjan sisältöä.
Tietenkin myös kannen tulisi sopia kirjaasi: jos kirjasi on osa sarjaa, on hyvä varmistaa, että kirjan kansi sopii myös sarjan muihin osiin tai sitä voidaan vastaisuudessa pienillä muutoksilla käyttää jatko-osina julkaistavissa kirjoissa. Tämä on erityisen tärkeää jos haluat rakentaa positiivista mielikuvaa kirjailijana pitkällä aikavälillä. Tällöin kannattaa toimia ennakoivasti ja sijoittaa aikaa sekä rahaa niin kirjaan kuin itseesi ja lukijaesittelyysi. Nyt tehdyt valmistelut voivat maksaa itsensä takaisin pitkällä aikavälillä.
Sinun markkinointipolkusi
Seuraava tärkeä vaihe on selvittää, mitkä markkinointitoimenpiteet sopivat sinulle parhaiten ja ei. Haluatko markkinoida kirjaasi digitaalisesti sosiaalisen median kanavien kautta vai jaatko mieluummin painettua mainosmateriaalia ja tapaatko potentiaalisia lukijoita lukutilaisuuksissa ja messuosastoilla? Sekoitus molempia on tietenkin ihanteellinen, mutta on hyvä tuntea omat vahvuudet. On myös hyödyllistä seurata, mitä markkinoilla yleisesti ottaen tapahtuu, ja olla tietoinen tietyistä trendeistä. Tämä ei tarkoita, että sinun on tartuttava jokaiseen villitykseen saadaksesi kirjallesi menestystä: se, mikä toimii muiden kirjailijoiden kirjojen kohdalla, ei välttämättä toimi sinun kirjasi kohdalla. Kokeile vain erilaisia asioita, niin huomaat, mihin markkinointikeinoihin haluat keskittyä!
Markkinoinnissa on hyödyllistä käyttää myös painettua mainosmateriaalia. Onko sinulla kuvia, joilla voit esitellä itseäsi ja kirjaasi lehdistölle? Onko kirjastasi liikkeellä arvostelukappaleita tai lukunäytteitä?
Esimerkkinä mainitun lukutilaisuuden yhteydessä voit myös tehdä tiettyjä valmisteluja, jotta kaikki sujuu ongelmitta: valitse sopiva paikka esimerkiksi kirjastoissa tai kirjakaupoissa. Nämä paikat ovat sinulle erityisen hyödyllisiä, sillä paikalla on aina useita potentiaalisia lukijoita, joilla on mahdollisuuus saada vaikutelma sinusta ja kirjastasi. Yhteydenotossa pätee aina: kokeilu ja erehdys tekevät mestarin! Heti kun kirjasi on julkaistu, voit tiedustella mahdollisuutta esitellän kirjaasi haluamassasi paikassa, kunhan olet kohtelias ja kuvailet kirjaasi ja itseäsi lyhyin sanoin: Miksi kirjakaupan pitäisi järjestää lukukokous kanssasi? Kysyminen ei maksa mitään, ja lukutilaisuudet ovat aina hyvä tapa esitellä itseään henkilönä.
Valitse etukäteen luettavat tekstikohdat, ota selvää lukutilaisuuksien perusmenettelyistä ja huolehdi riittävistä myyntikappaleita. Kuvittele, mitä kysymyksiä yleisö saattaisi esittää, ja mieti vastauksia etukäteen. Oletko mainostanut lukutilaisuutta sosiaalisessa mediassa tai muilla tahoilla? Varmista, ettet kutsu tilaisuuteen pelkästään ystäviä ja sukulaisia: vaikka haluat säilyttää nykyiset lukijasi, haluat myös voittaa uusia faneja!
Mitä vaihtoehtoja sinulla on digitaalisen median suhteen? Kokeneet kirjailijat suosittelevat omaa verkkosivustoa, jotta uudet lukijat saavat käsityksen siitä, kuka olet. Voit esimerkiksi pitää lukijoittesi kiinnostusta yllä viikoittaisella tai kuukausittaisella uutiskirjeellä ja kertoa heille verkkosivustollasi, mistä he voivat ostaa kirjasi.
Jos uutiskirjeet eivät ole sinun juttusi, on lukemattomia sosiaalisen median alustoja, joita voit hyödyntää: Instagram, Facebook, TikTok, YouTube, Twitter tai Pinterest ovat vain muutamia näistä verkostoista. Parhaimmillaan näiden sosiaalisen median kanavien avulla voit lisätä näkyvyyttäsi ja tavoittaa lukijoita, joita et muuten voisi tavoittaa. Voit myös mainostaa verkossa niin, että kirjasi mainokset näkyvät esimerkiksi Googlessa tai Facebookissa. Internet-alustat ovat ylipäätään tehokkaita välineitä: voit järjestää lukukierroksia esim. Goodreads-verkkopalvelussa ja saada sen jälkeen arvosteluja kirjastasi. Arvostelut suosituissa verkkokaupoissa ovat toinen tärkeä markkinointiväline kirjasi mainonnassa. Tämän tueksi voit lähettää arvostelukappaleita bloggaajille. Voit myös järjestää verkkokilpailuja tai - jos aiheesi on sopiva - kysyä podcasteilta tai radioasemilta, olisiko heillä kiinnostusta keskustella kirjastasi!
Oikea hinnoittelu
Sinun kannattaa miettiä sopiva vähittäismyyntihinta kirjallesi heti alusta alkaen.
Haluatko käyttää hintana pyöristettyä lukua (18,00 €) vai paritonta lukua (17,90 €)? Oletko suunnitellut alennuskampanjoita? Erityisesti e-kirjoille voidaan suunnitella loistavia alennuskampanjoita. Tutki myös kirjojen keskimääräisiä hintoja, joita on tällä hetkellä markkinoilla omassa genressäsi - sekä pehmeäkantisen kirjan, e-kirjan että kovakantisen kirjan osalta. Hintalaskurimme avulla voit laskea haluamasi hinnan palkkioineen ja laskea miten kirjan eri toteutustavat vaikuttavat hintaan. Näin voit arvioida, kuinka paljon ansaitset myöhemmin myydyllä painetulla tai e-kirjalla.
Myös julkaisuajankohdalla on merkitystä. On järkevää julkaista karmiva Halloween-trilleri lokakuun alussa tai puolivälissä, joulutarina muutama viikko ennen juhlakauden alkua tai rakkausromaani kesäkuussa kesälomien alkuun.
Markkinointipalvelumme kirjasi markkinointiin
Tuemme sinua mielellämme kirjasi markkinoinnissa. Etenkin debyyttikirjailijana ei ole helppoa pitää huolta kaikesta. Messuille osallistumisesta äänikirjan tuotantoon on olemassa monia eri tapoja, joilla voit kiinnittää huomiota kirjaasi. Verkkosivuiltamme löydät yleiskatsauksen erilaisista markkinointipalveluistamme.
Miten pääsen alkuun markkinoinnissa?
Ihannetapauksessa kirjan markkinoinnin suunnittelu on hyvä aloittaa jo kirjoitusprosessin aikana. Mitä aikaisemmin alat puhua kirjastasi ja julkaista siitä otteita esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, sitä helpommin tavoitat potentiaaliset lukijat ja rakennat fanikuntaa. On tärkeää, että tunnet kohdeyleisösi hyvin ja tiedät, miten puhuttelet heitä. Sana "loppu" käsikirjoituksesi viimeisellä sivulla ei valitettavasti riitä tekemään kirjastasi bestselleriä: kirjan markkinointi on jatkuva prosessi, jonka avulla sinä ja kirjasi pysyvät keskusteluissa. Tämä tarkoittaa sitä, että sinun on kirjaa markkinoidaksesi pikemminkin juostava pieni maraton kuin suoritettava 400 metrin sprintti. Sosiaalisesta mediasta verkkomainontaan ja lukutilaisuuksista sosiaalisilla lukualustoilla perinteisiin tiedotusvälineisiin (kuten alueellisiin sanomalehtiin, radio- ja televisio-ohjelmiin), sinulla on monia mahdollisuuksia saada kirjasi esille. Kerro itsestäsi ja polustasi omaan kirjaasi ja vie lukijasi ikiomalle matkallesi kirjamenestykseen.
Lue markkinointioppaastamme lisää vinkkejä ja ohjeita.
5 vinkkiä kirjasi menestykseen
- Ammattimaisen, virheettömän käsikirjoituksen kirjoittaminen (kustannustoimitus, korjausluku)
- Suunnittele houkutteleva kirjan kansi, joka herättää uteliaisuutta kirjasi sisältöä kohtaan.
- Valitse sisältöön sopiva genre.
- Tunne kohdeyleisösi, jotta voit kohdistaa markkinointikampanjasi oikein.
- Markkinoi kirjaasi säännöllisesti: sosiaalisessa mediassa, uutiskirjeellä, lehdistössä, paikallisissa tapahtumissa, (verkko)lukutilaisuuksissa ja lukukierroksilla.
Kirjan markkinoinnin tarkistuslista
Ensivaikutelma
- Onko kirjallasi mieleen jäävä nimi?
- Onko kansi kiinnostava?
- Näyttääkö yleisilme yhtenäiseltä (nimi, kansi, verkkosivut jne.)?
Hinta
- Vertailitko markkinoilla olevien kirjojen hintoja?
- Laskitko kirjallesi suositushinnan?
- Oletko suunnitellut e-kirjalle kampanjahintaa?
Markkinointistrategia
- Mikä on kohderyhmäsi?
- Miten lukijasi ja vaikuttajat löytävät kirjasi suositukset?
- Mikä tekee kirjastasi erityisen? kerro se yhdellä lauseella?
- Oletko valinnut sopivan julkaisuajankohdan?
- Onko sinulla kuvia mainosmateriaalia varten sekä voidaksesi esitellä itseäsi ja kirjaasi tiedotusvälineille?
- Missä tilaisuuksissa voisit tehdä kirjaasi tunnetuksi?
- Onko kirjastasi tarjolla lukunäytteitä?
Löydettävyys verkossa
- Onko sinulla verkkosivut?
- Oletko aktiivinen sosiaalisessa mediassa?
Lukutilaisuudet
- Oletko löytänyt sopivan paikan?
- Oletko mainostanut tilaisuutta?
- Oletko harjoitellut kirjasi ääneen lukemista ja kellottanut sen?
- Oletko miettinyt, millaisia kysymyksiä yleisö saattaa esittää , ja valmistautunut vastaamaan niihin?
Yhteenveto
Kuten huomaat, ilman kustantamoa julkaistavan kirjan markkinointi on hyvin monipuolista. Sinun ei tarvitse kulkea kaikkia polkuja kerralla, vaan voit sen sijaan aloittaa pienestä. Tosin erityisesti nykyisessä digitaalisessa maailmassa kirjasi selviytymisen kannalta on olennaista, että et vain julkaise sitä, vaan myös markkinoit sitä menestyksekkäästi. Omakustantajana sinun kannattaa keskittää yksittäiset toimenpiteesi itse kirjaan.
Ota huomioon, että kirjamarkkinoilla on paljon kilpailua, ja hyvin harva kirjailija päätyy yhdessä yössä bestseller-listoille yhdellä kirjalla. Pelin henki on pitkäjänteisyys, ja tämä pätee erityisesti markkinoinnissa: kärsivällisyys ja sinnikkyys maksavat pitkällä aikavälillä. Pysy aitona, tee aloitteita markkinoinnissa ja ole avoin uusille ideoille. Suhtaudu rakentavaan kritiikkiin vakavasti ja muistuta itseäsi joka päivä siitä, että olet julkaisemassa omaa kirjaasi!
Lisää vinkkejä kirjasi markkinointiin löydät blogistamme.
3 usein kysyttyä kysymystä kirjan markkinoinnista
Miten voin markkinoida kirjaani tehokkaasti?
Tehokas markkinointi alkaa jo ennen kirjan julkaisemista. Vahvista löydettävyyttä verkossa, käytä sosiaalista mediaa ja luo ammattimainen verkkosivusto tai blogi lukijayhteisön rakentamiseksi. Käytä markkinointivälineitä, kuten teasereitä ja lukunäytteitä, herättääksesi potentiaalisten lukijoiden kiinnostuksen. Etsi kirjabloggaajia arvostelemaan kirjasi etsimällä oman genresi blogeja ja lähettämällä heille henkilökohtaisia pyyntöjä.
Miten löydän kirjabloggaajia, jotka arvostelevat kirjani?
Etsi blogeja tai verkkosivustoja, jotka ovat erikoistuneet oman genresi kirjoihin, ja lähetä niille kohteliaita ja henkilökohtaisia pyyntöjä. Varmista, että ne hyväksyvät kirja-arvosteluja ja että ne sopivat kirjasi genreen. Ole kärsivällinen ja kokeile eri vaihtoehtoja.
Pitäisikö minun valita omakustantaminen vai perinteinen kustantaminen markkinoidakseni kirjaani menestyksekkäästi?
Omakustantaminen tarjoaa enemmän määräysvaltaa julkaisuprosessiin, mahdollistaa suuremman kirjailijapalkkion ja ennen kaikkea nopeamman julkaisemisen. Vastuu kirjan markkinoinnista on kuitenkin suurelta osin sinulla kirjailijana. Perinteisessä julkaisemisessa kustantamo ottaa osan markkinointityöstä hoitaakseen ja tarjoaa vakiintuneita jakelukanavia. Saatat kuitenkin joutua luopumaan luovasta määräysvallasta ja kirjailijapalkkiosta.